Droga do sukcesu – planowanie komunikacji

Chyba każdy może wymienić takie produkty/usługi, które są niekwestionowanym hitem komercyjnym. Znamy również takie, które często nie ustępują pod względem jakości, a mimo to nie ma mowy o takiej...

Chyba każdy może wymienić takie produkty/usługi, które są niekwestionowanym hitem komercyjnym. Znamy również takie, które często nie ustępują pod względem jakości, a mimo to nie ma mowy o takiej skali sukcesu. Może to oznaczać, że klucz do owego sukcesu nie tkwi jedynie w produkcie, ale również w sposobach prezentacji, sprzedaży, czyli w szeroko pojmowanej komunikacji między uczestnikami rynku. A zatem na powodzenie, oczekiwany, ale i trwały komercyjny efekt, wpływa zdecydowanie więcej czynników niż tylko atrybuty samego produktu.

Dlaczego komunikacja jest ważna?

Jednym z bardzo istotnych kryteriów jest wspomniana komunikacja, czyli w dużym uproszczeniu sposób, w jaki prezentuje się produkt, usługę, firmę, markę itp. Profesjonalne planowanie komunikacji może dotyczyć wielu obszarów, w tym także działań związanych z reklamą, pozyskiwaniem (i utrzymaniem) zainteresowania konsumentów oraz z wpływem na decyzje zakupowe. Nie oszukujmy się – nie zawsze najpopularniejszy napój, smartfon czy sportowe buty są najlepszej jakości. Niekoniecznie potrzebujemy kolejnej pary modnych jeansów, nowego, jeszcze większego telewizora czy wakacji w komfortowym SPA. Prawdziwą sztuką w planowaniu komunikacji jest oczywiście trafienie w oczekiwania i gusta potencjalnych odbiorców, ale także wykreowanie potrzeb i pragnień, które spełnić może właśnie ten, a nie inny produkt czy usługa. Czyż nie tak narodziły się największe sprzedażowe hity, takie jak kultowe gazowane kolorowe napoje (czy naprawdę nie da się bez nich żyć?), ale także praktyczne i używane w każdym biurze karteczki typu POST IT? A zatem nie wystarczy, że mamy już TEN produkt czy TĘ markę albo usługę. W najlepszym wypadku to dopiero pół drogi do sukcesu.

Komunikacja to wyzwanie

Od przybytku podobno głowa nie boli, nie da się jednak ukryć, że konkurencja na rynkach, jest sporym wyzwaniem dla wszystkich. Zarówno dla producentów czy usługodawców, jak również dla klientów, konsumentów podejmujących każdego dnia decyzje zakupowe. Ta prawidłowość dotyczy również mediów, kanałów i sposobów docierania do odbiorców. Dlatego właśnie omawiane planowanie komunikacji to dziś obszar działania, w którym wręcz trzeba zdać się na ekspertów. Miedzy bajki można odłożyć tezę, iż to producent, usługodawca, dostawca itp. najlepiej zaprezentuje i wypromuje swój produkt. Media społecznościowe, marketing szeptany, wyszukiwarki, reklama to tylko niektóre metody i miejsca kontaktu oraz komunikacji z klientem. Dobór odpowiednich kanałów, wybór tzw. targetu oraz dopasowanie sposobów prezentacji i komunikacji – to wymaga wiedzy, doświadczenia oraz kreatywności. Coraz częściej w planowanie komunikacji angażuje się wielu specjalistów z różnych dziedzin, począwszy od badań marketingowych, przez analizy, po konkretne koncepcje reklamowe, graficzne, copywriting itd. Profesjonaliści w tej dziedzinie oferują zatem szeroki zakres usług:

  • badania marketingowe – jakościowe i ilościowe,
  • analizę rynku, poszukiwanie miejsca dla produktu/usługi,
  • analiza danych z wielu źródeł – od zleceniodawcy, z mediów, portali społecznościowych, ankiet itp.,
  • planowanie komunikacji – wewnętrznej oraz z potencjalnym odbiorcą, konsumentem,
  • opracowanie kampanii reklamowych,
  • praca nad wizerunkiem firmy, produktu, usługi.

Profesjonalne planowanie komunikacji

Oczywiście również rynek usług marketingowych jest dziś konkurencyjny, a zatem znalezienie TEJ agencji wymaga analizy i dopasowania jej specyfiki do konkretnych potrzeb. Warto dokładnie zapoznać się z ofertą, „portfolio”, metodami pracy i doświadczeniem. Co może zaoferować profesjonalna firma? Na przykład jedna z wiodących agencji – MEC (http://www.mecglobal.pl/nasza-praca/jak-pracujemy/global-solutions-2/) zapewnia m.in.:

  • profesjonalną analitykę i badania marketingowe – modele ekonometryczne, tracking świadomości marki/reklamy, badania eksploracyjne, ewaluacyjne, analizy Big Data, narzędzia i oprogramowanie dla optymalnych decyzji biznesowych,
  • planowanie komunikacji w ujęciu lokalnym, ogólnokrajowym i globalnym dzięki pracy Global Solutions, koordynacji pracy zespołów zlokalizowanych  w kilkunastu miastach świata,
  • połączenie analizy z kreacją wizerunku dzięki MEC Wavemaker – zespół ekspertów w dziedzinie grafiki, copywritingu, strategii oraz planowania komunikacji angażującej i interesującej dla klienta  (branded content).

Trudno sobie wyobrazić, aby każdy producent, usługodawca, instytucja czy organizacja dysponowali zasobami (także ludzkimi), wiedzą i doświadczeniem na takim poziomie i w tylu obszarach. Bez wątpienia zatrudnianie rzeszy specjalistów w tak wielu dziedzinach nie zawsze jest opłacalne. Szczególnie, że bardzo istotnym aspektem w planowaniu komunikacji jest świeże i obiektywne spojrzenie „z zewnątrz”. Dlatego szeroko rozumianą prezentacją, promocją oraz komunikacją zajmują się eksperci, którzy tak naprawdę cały czas się uczą, zdobywają kolejne doświadczenia i kreują nowe rozwiązania.

Kategorie
Strategia
Brak komentarzy
  • Janek
    4 września 2014 at 18:32
    Zostaw komenarz

    Absolutnie się z tym zgadzam, że reklama jest dźwignią handlu. Wystarczy dobra reklama, żeby ludzie się rzucili dosłownie na jakiś produkt. Tak to wszystko oddziałuje na naszą psychikę.

  • Zostaw komenarz

    *

    *

    Podobne wpisy