5 sposobów na obniżenie kosztów kampanii Google Ads

Miarą efektywności kampanii w Google Ads jest nie tylko liczba pozyskanych leadów, ale także ich koszt. Przystępując do rozpoczęcia działań reklamowych konieczne jest ustalenie z klientem szczegółów kampanii i...

Miarą efektywności kampanii w Google Ads jest nie tylko liczba pozyskanych leadów, ale także ich koszt. Przystępując do rozpoczęcia działań reklamowych konieczne jest ustalenie z klientem szczegółów kampanii i określenie prezencyjnych celów, w tym osiągniecia możliwych KPI. Głównym dążeniem mogą być leady ofertowe, zwiększenie ilości zakupów lub cel wizerunkowy. W każdym przypadku zwrot z inwestycji (ROI) powinien stanowić priorytet dla reklamodawcy, szczególnie w przypadku produktów wysokomarżowych. Istnieją jednak sprawdzone sposoby optymalizacji kampanii, mające na celu regulację budżetu w miarę postępu prac.

1. Typy kampanii

Przystępując do tworzenia kampanii należy zwrócić uwagę na dobór odpowiedniego typu, co w bezpośredni sposób przekłada się na efektywnie pożytkowany budżet. W nowym panelu Google Ads już w pierwszym kroku sugerowane jest określenie rodzaju kampanii w zależności od celu np. Sprzedaż, Potencjalni klienci, Ruch w witrynie, Rozważenie zakupu produktu danej marki, Świadomość i zasięg marki, Reklama aplikacji lub utworzenie kampanii bez korzystania z podpowiedzi dotyczących celu. Przed rozpoczęciem działań, warto pamiętać o weryfikacji sugerowanych ustawień, w celu sprawowania większej kontroli na efektywnym pożytkowaniem budżetu. Największą swobodę reklamodawcy pozostawia jednak ostatnia opcja wyboru.

2. Modele rozliczeń

W zależności od specyfiki danej branży należy dostosować sposób ustalania stawek do określonej kampanii. Jednym z najbardziej popularnych jest CPC (koszt za kliknięcie), wykorzystywany głównie w działaniach sprzedażowych, w których rozliczenie odbywa się za kliknięcie w reklamę. Z kolei w kampaniach zasięgowych, gdzie głównym celem jest zwiększenie obejrzeń lub interakcji, warto przemyśleć ustalanie stawek za koszt obejrzenia CPV lub koszt tysiąca wyświetleń CPM. Szczególnie w początkowej fazie działań zalecana jest samodzielna kontrola nad ustawieniami oraz optymalnym wykorzystywaniem budżetu.

3. Precyzyjne kierowanie

Dobór skutecznego targetowania reklamy, w tym lokalizacji, czy list remarketingowych należy do podstawowych elementów, od których zależna jest efektywność kampanii. W celu osiągnięcia większej kontroli nad pożytkowanym budżetem zalecane jest wykorzystywanie optymalnego dopasowania słów kluczowych – ścisłego i do wyrażenia, a także możliwych wykluczeń słów kluczowych. Dopasowanie przybliżone powoduje wyświetlenia i kliknięcia na hasła niezwiązane z biznesem, a zatem znaczącą utratę budżetu. W celu zmaksymalizowania ruchu z wyszukiwarki można stosować modyfikator dopasowania przybliżonego, pamiętając przy tym o sprawowaniu kontroli nad kampanią i równoczesnym stosowaniu wykluczeń.

4. Dostosowanie stawek

Efektywność kampanii uzależniona jest od analizy dotychczasowych danych oraz dostosowania budżetu do określonej pory dnia, w której aktywność użytkowników jest wzmożona i dokonuje się najwięcej konwersji. W nowym panelu Google Ads do weryfikacji danych służy zakładka Wstępnie zdefiniowane raporty (Wymiary), zawierająca szczegółowe wyniki efektywności w określonym czasie lub lokalizacji. Bazując na zebranych danych można przyjąć określoną strategię dostosowania stawek, opartej na efektywności. W tym celu warto również śledzić statystki ruchu i konwersji w raportach dotyczących wyświetlenia reklam. Optymalizacja stawek pod kątem urządzeń, lokalizacji, godzin i dni (Harmonogram reklam), czy list remarketingowych to jeden z podstawowych elementów optymalizacyjnych, przesądzających o skutecznie rozdysponowanym budżecie.

5. Atrybucja konwersji

W miarę upływu czasu reklamodawca jest w stanie nadzorować długość ścieżki prowadzącej do konwersji oraz dostosowywać stawkę do urządzeń w oparciu o dane zebrane w panelu. Informacje na ten temat można znaleźć w zakładce Atrybucja w wyszukiwarce, która pokazuje nie tylko długość ścieżki w postaci liczby kliknięć, ale także upływ czasu od momentu pierwszego wyświetlenia reklamy lub jej kliknięcia. W oparciu o analizę danych warto dostosować odpowiedni model atrybucji konwersji. Jednym z najbardziej popularnych jest model Pierwszej interakcji. W kampaniach dobrze sprawdza się również model Oparty na danych – warto skorzystać z opcji, jeśli jest dostępna w panelu reklamodawcy.

Stały monitoring efektów kampanii Google Ads i wdrożenie przemyślanych elementów optymalizacyjnych to klucz do efektywnego wykorzystania budżetu i obniżenia kosztów. Ważne, aby reklamodawca przykładał dużą wagę do szczegółów już od początku działań. Dopracowanie kampanii na każdym etapie, począwszy od optymalizacji landing page, a skończywszy na systematycznym wdrażaniu decyzji optymalizacyjnych skutkuje przyrostem konwersji i realnym zwrotem z inwestycji. W tym procesie najważniejsza jest jednak współpraca z klientem i zrozumienie jego celów biznesowych.

Katarzyna Beringer

SEO/PPC Specialist, SEOgroup

Kategorie
Reklama internetowa
Brak komentarzy

Zostaw komenarz

*

*

Podobne wpisy